pátek 18. března 2011

Kinect vs Move ?

Rok 2011 začal ve znamení herní revoluce, klávesnice a gamepady zde jsou již téměř přes 20 let a přesto, že pokusů ( jistě vzpomínáte na stařičké videohry, kde jste stříleli kachny s plastovou pistolí před televizí) zde již bylo dost, nikdy jsme nebyli technologicky na takové úrovni, aby se mohli revoluční zařízení prodávat pro uživatele za přijatelnou cenu a mohli se globálně rozšířit do všech domácností. Na přelom roku 2010/11 budeme vzpomínat jako na datum kdy herní periferie zažili revoluci
Přesto, že Nintendo Wii je zde už od roku 2006, zažívají herní periferie revoluci až letos. Nejspíše si za to Nintendo může samo svojí politikou udělat už od Launche co nejlevnější konzoli, tudíž její výpočetní výkon byl už od jejího startu považován za slabý. Není tedy divu, že se Wii od začátku prodává jako Party konzole s hromadou casual her, které jsou stavěny spíše pro zábavu pro celou rodinu, nebo pro dětskou komunitu. Na konzoli se objevilo pár žhavých titulů kvůli kterým určitě nemalá skupina lidí přemýšlela nad její koupí, ale Hard-core hráči se dočkali až po 5ti letech kdy Microsoft vydal svůj Kinect a Sony svůj Move.

Grafika
I když spousta lidí tvrdí a stojí si za tím, že na grafice nezáleží, prodeje her nasvěčují spíše druhé straně, která je nyní podepřená tvrzením i vývojářů AAA titulů z Bethesdy(Oblivion) - Na grafice záleží. Myslím si že tento fakt podepřeli i prodejní čísla nového zařízení Kinect, o jehož rekordních prodejích nás informují nejen herní portály. I přes to jaký má být Kinect revoluce, myslím že minimálně polovina tohoto zařízení putovala do domácností kde se od Kinectu očekávali revoluční hry v parádním kabátku, jakožto majitel Kinectu musím říct , že tito lidé byli zklamáni a v milionech domácnostech se nyní na Kinect práší. Nejryhleji prodávané zařízení v historii a pokořený milník 10 milionů kusů, to jsou čísla která nasvědčují tomu, že je Kinect králem všech herních periferií, je tomu ale vskutku tak?
Grafika vypadá vážně dobře, to se musí nechat.


Čísla nejsou vše
10 milionů prodaných Kinectů je nejspíše hezká vizitka pro Microsoft, co už není hezká vizitka je podpora. Když Microsoft vypustil do světa Xbox 360, tak ho doprovázela pěkná řádka exkluzivních titulů, které v té době operovali s nejlepší grafikou té doby ( Gears of War), hned o důvod víc proč vyhodit v té době pěkný štosík peněz. Když loni v prosinci zpustil prodej Kinectu, mohli jsme se těšit pouze na pár zajímavách titulů, tento stroj doprovázející. Jediné co bych zmínil je Kinect sports a Dance Central, který se prezentoval jako další generace Dance Dance Revolution. Zde bylo využití Kinectu perfektní, narozdíl od ostatních tanečních her, hra nekontrolovala jenom vaše kroky zkrze taneční podložku, ale doopravdy pohyby celého těla, dokonce vás byla schopna opravit, která část vašeho těla nedělá co má. Ostatní tituly které Kinect doprovází při jeho narození jsou spíše k pousmání. Možná se najdou i někteří kteří nad nimi zaplakali.  Co se týče herní nabídky tak ta je do dnešního dne(4 měsíce od vydání) stále slabá a jak již sem říkal, na Kinect se mi akorát práší. Čím Microsoft Kinectu podráží nohy je i nulová podpora pro PC. Jedná se o přístroj který jde k PC připojit přes USB 2.0, ale pokud nesáhnete po hackery udělané drivery pro PC ( s kterými musíte přehrát firmware ve svém Kinectu tudíž ztrácíte záruku) tak PC Kinect nerozpozná.  Naopak co je u Kinectu potěšující a Microsoft na tom nemá moc velký podíl zásluh, je Hackerská komunita, která se hned den po vydání pustila do kutění utilit a všemožných hacků, ani ne měsíc od vydání jsme už viděli Windows OS ovládaný Kinectem, válečnou strategii RUSE ovládanou Kinectem a sem tam i nějakou hru nabindovanou na Kinect ( slušně vypadalo hraní World of Warcraftu s Kinectem) . Nulová podpora pro PC naštvala vlastníky technologie jenž kinect využívá natolik, že se spřáhli s ASUSEm a ohlásili svůj vlastní kinect pro PC.
Popravdě mě nezájem Microsoftu o zákazníky jenž si Kinect koupili donutil ke koupi PS3 a Move.
Byl jsem si udělat radost.

Move je to samé co Wii
Čímž se vracím na začátek, kdy jsem mluvil o neúspěchu Wii u Hard-core komunity hráčů, slabá grafika a přesnost Wii nijak extrémně neokouzlila. Setkávám se s tvrzením, že Move a Wii je to samé. Asi nemá cenu to nijak rozpitvávat a řeknu rovnou, že to je blábol. Move je o generaci někde jinde a gyroskpy v něm jsou mnohem přesnější. Hned v demu Pin Pongu které dostanete ke Starter Packu Move se o tom můžete přesvědčit, Move snímá naprosto přesně pohyb vašeho zápěstí. Na hraní s movem, které na rozdíl od Kinectu není tak intuitivní si musíte zvyknout. Dobré přirovnání je - První hraní s Movem je jako první hraní PCčkáře s gamepadem, chvíli trvá než si na to zvyknete a než si to osvojíte, ale netrvalo to ani celé Killzone 3 a už sem se v multiplayeru umísťoval v prvních pozicích žebříčku.  Krom Killzone 3 si s Movem můžete zahrát : pár misí v Little Big Planet 2( konretně v DLC balíčku, který jsem měl součástí hry Sackboy Prehistoric Moves, Resident Evil 5, Heavy Rain a pár launch titulu jako sporty, fight (u kterého ovládání nebylo moc zdařilé, podobně jako u stejné hry pro Kinect) .
Mimo to k Move si můžete dokoupit takovéto vychytávky jako Sharp Shooter jenž
 posouvá zážitek ze hry zase o kus dál

Hlavní rozdíl
Hlavní rozdíl mezi těmito zařízeními je jednoznačný i když ho zatím nikdo z herních analitiků ani pisálků nezmínil, je to zaměření cílové skupiny hráčů. Myslím si že je to na oko vidět Kinect se svými casual hříčkami jako Kinect adventures, Kinect Motion Sports, Kinect Sports, Kinect Joy Ride, nebo Kinectanimals je zaměřen pro rodiny a párty hraní. Pokud jste hárd-core hráč a tím nemyslím save před každým zabitím moba nebo rozhovoru a v případě vývoje ne dle vašich představ reload a znovu, ale opak od casual hráčů, pokud si chcete zahrát nějakou third person nebo FPSku a klávesnice, myš nebo gamepad vás už nebaví tak jedině Move a pochybuji že Kinect bez přidání nějakého ovladače do vaši ruky někdy nabídne nějakou hru hratelnou tak jak je dnes známe. Na Kinectu se totiž nemáte jak pohybovat v prostoru, pokud by jste chtěli jít půjdete i ve skutečnosti, další věc, i kdyby jste vyřešili chůzi nějakým běháním na místě nebo nakloněním vaši osoby, pořád zůstává problém ovládání kamery, který bez nějaké další periferie těžko vyřešíte, a jelikož celá kampaň prodeje Kinectu je postavená na tom, že ovladačem jste vy, bojím se že se nějakého ovladače jen tak nedočkáme. Světýlkem na konci tunelu by mohla být ohlášena podpora Kinectu a Movu pro Windows, tudíž by jsme se mohli dočkat nějakého hackera který by vývojářům otevřel oči a ukázal že nejlepší bude tyto dvě periferie skloubit dohromady.

Shrnutí
Aby to neznělo že na Kinect jenom nadávám a Move je dokonalý, Kinect se stihl uplatnit nevídaným způsobem ve zdravotnictví, kde například u robotů skrze které doktoři operují přimontovali Kinect který nahradil přístroje za sta tisíce dolarů, Kinect zde sleduje orgány a kosti a dělá kolem nich virtuální obal který robotická paže nemůže i kdyby jste chtěli porušit, tudíž už se nemůže stát že by vám doktor omylem při kýchnutí prořízl ledvinu. Dále Kinect roztrhl pytel s Augment reality, kdy aniž by jste se museli převléct si můžete zkoušet oblečení. Dále vystrnadil fitness videa, před kterými lidé napodobovali cvičení trenérů a nahradil je cvičením v podobě her, kdy některé fitnes hry vypadají vážně zábavně. Prostě Kinect není ani tak dokonalá herní periferie jako spíše průměrný herní nástroj který kdyby přišel před 10ti lety tak by v herním průmyslu neuspěl.
Na rozdíl Move má podle mě jen jednu nevýhodu a to kalibrace před každým použitím. Je to záležitost která zabere asi 5 vteřin. Může se zdát otravná, ale děláte to protože pokaždé s movem hrajete z jiného místa tudíž pro přesnou funkci musíte po každém zapnutí Move kalibrovat.
To by bylo zatím asi vše, pro mě je zatím mezi herními periferiemi Move, už jenom díky větší nabídce kvalitních her. Ovšem vše ukáže čas, na kinect má většina titulů teprve vyjít, jeden titul na který jsem zvědavá je Project Draco, který slibuje ovládání draků, celkem si umím představit že budu máchat rukama a ve hře křídly, ovšem nebyl představen ještě žádný gameplay ani herní princip takže se můžeme klidně dočkat dalšího zklamání. Také nás na E3 v létě nejspíše čeká oznámení nového Wii takže bitva vlastně teprve začíná.
Pokud uvažujete nad koupí nějaké konzole právě díky novým pohybovým ovládáním, mohl by vám tento článek pomoct, pokud vás ovladače vůbec nezajímají a hledáte jenom odpověď na jednoduchou otázku která z konzolí je lepší, odpověď je jednoduchá - podívejte se na nabídku exkluzivních titulů každé z nich a vyberte si podle toho co byste si zahráli radši.
PEACE

Žádné komentáře:

Okomentovat